Mata pelajaran : Pendidikan Islam
Kelas : Tahun 6 Amanah
Tarikh : 5 Oktober 2012
Masa : 11.35 – 12.05 (30 minit)
Bilangan murid : 35 orang
Bidang pelajaran : Ibadah (Puasa
Ramadhan)
Objektif pembelajaran : Melaksanakan
ibadat puasa dengan sempurna.
Hasil pembelajaran: Di akhir sesi
pembelajaran ini, murid dapat:
A
Menguasai isi kandungan
a. Menyatakan pengertian puasa, dalil dan
hukum..
b. Menyenaraikan syarat wajib, dan syarat
sah puasa.
c. Menerangkan perkara-perkara yang
membatalkan puasa.
d. Menjelaskan hikmah puasa.
B Melakukan
ibadah puasa dengan sempurna.
C Mengamalkan
sikap dan nilai murni seperti sabar, ikhlas melakukan
ibadah kerana Allah, prihatin. amanah, berdisiplin dan
bersyukur.
Konsep/prinsip/hukum/teori:
Wajib / Fardu
Batal
Bahan,
peralatan dan bahan sumber:
Nota di slaid PowerPoint
Kad imbasan
Kertas lembaran kerja
Pengetahuan
sedia ada:
Murid telah mempelajari pelajaran
Aqidah Rukun Islam, iaitu berpuasa di bulan Ramadhan.
Murid telah biasa menunaikan ibadah
puasa Ramadhan sejak berumur lima atau enam tahun lagi.
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil idea
(4
minit)
|
Menayangkan Power Point lakonan Upin dan Ipin
|
Menyoal murid apakan isi lakonan
tersebut
|
Murid melihat tayangan dan
menjawab soalan guru.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh
Kelas menggunakan
tayangan
LCD.
|
Langkah 1
(5
minit)
|
·
Pengertian puasa
·
Dalil dan hukum
|
-Guru menayangkan Power Point
kepada murid sambil memberi penerangan.
-Guru meminta seorang murid
membaca dalil puasa berdasarkan ayat 183 surah Al-Baqarah dan diikuti oleh
murid-murid yang lain.
|
Murid mendengar dengan teliti
penerangan guru.
Murid
melakukan solat dengan bimbingan guru.
Murid-murid
mengikut bacaan rakannya.
|
Strategi/
Teknik:
Power point
Sikap dan
nilai murni:
Penglibatan aktif, dan
bersungguh-sungguh.
|
Langkah
2
(4
minit)
|
·
Syarat wajib dan syarat sah
|
-Guru memberi penerangan
sambil menayangkan Power point
|
-Murid mendengar dengan
teliti penerangan guru
|
Power point
Kad
Imbasan
|
Langkah
3
(5
minit)
|
·
Perkara yang membatalkan
puasa
|
-Guru mengedarkan kad imbasan
kepada pelajar secara rawak dan meminta pelajar melekatkan di papan putih
mengikut perkara.
|
-Murid mengikut arahan guru
|
Power
point Kad Imbasan
|
Langkah 4
(7
minit)
|
·
Hikmah puasa
|
Guru membahagikan murid-murid
kepada beberapa kumpulan dan berbincang tentang hikmah berpuasa.
-Guru membuat ulasan terhadap
jawapan murid
-Guru menayangkan Power point
kepada murid-murid.
|
Murid mendengar arahan guru
dan membentuk kumpulan.
-Wakil murid membentangkan di
hadapan kelas.
-Murid melihat Power point
yang ditayangkan oleh guru.
|
Strategi:
Brainstorming
|
Penutup
(5 min)
|
·
Teka silang kata syarat wajib
dan rukun puasa
|
-Guru memberi arahan kepada
murid-murid dan mengedarkan lembaran kerja.
-Guru memberikan ulasan
terhadap aktiviti P&P hari ini dan meminta wakil murid juga membuat
ulasan.
|
Refleksi:
Pengajaran
saya lebih banyak berpusat kepada guru berbanding murid.
Murid hanya terlibat
semasa aktiviti penutup apabila menjalankan gerak
kerja kumpulan mencari
perkataan tersembunyi berkaitan dengan syarat
dan rukun puasa. Pergerakan saya
juga agak terbatas kerana guru perlu
menyelenggara sendiri komputer.
Bagi
pihak murid pula saya dapati, mereka dapat menyelesaikan tugasan
yang diberi
mengikut masa yang ditetapkan. Pada masa akan datang saya
akan menyediakan
lebih banyak aktiviti kepada murid. Tugasan di rumah
iaitu membina peta minda
berdasarkan tajuk yang diajar dapat dibuat oleh
murid dengan baik.